Den som lever i omedelbarhetens nåd känner nästan ständigt sin ande
upplyft i lättsam tro, och det är oss nog. Det är det vi kallar Guds aktuella
omedelbarhet, vilken innefattar alla de andra slagen av omedelbarhet
och mycket mer. Så lever vi nu som om det inte fanns mer än Gud och vi i
hela världen, vi samtalar överallt med Gud, ber honom om det vi behöver
och gläder oss utan uppehåll med honom på alla möjliga sätt.
Man bör dock veta att detta samtal med Gud äger rum i sjä-
lens innersta djup, det är där som själen talar med Gud, hjärta
vid hjärta, och det är alltid i en stor och djup frid som hon
njuter i Gud. Allt det som händer utanför betyder inte mer för
själen än en halmeld, som slocknar så snart den flammar upp
och nästan aldrig stör det hennes inre frid.
Att leva i Guds omedelbarhet är att vända sin ande till Gud eller
att minnas Gud såsom närvarande i oss. Detta kan man göra
med hjälp av inbillningsförmågan eller förståndet. För att återvända till
vad vi sade om Guds omedelbarhet, vill jag tillägga att denna milda och
kärleksfulla blick på Gud omärkligt tänder liksom en gudomlig eld i
själen, som kommer henne att flamma upp i kärlek till Gud så häftigt, att
hon är tvungen att utföra åtskilliga yttre handlingar för att dämpa och
distrahera den, man ses ju som tokig annars !
Man skulle till och med bli förvånad, om man fick veta vad
själen ibland säger till Gud, som tycks finna så mycket behag i
dessa samtal, att vi tillåter själen allt, om hon bara alltid vill
vara hos honom i sitt innersta. Liksom om vi fruktade, att hon
skulle återvända till det skapade, sörjer vi för att hon har allt
vad hon kan önska sig. Det gör vi så väl, att hon ofta inom sig
finner en mycket välsmakande och utsökt näring helt i sin smak.
Detta har hon inte önskat eller sökt skaffa sig själv på något
sätt; hon själv har inte bidragit med något annat än sitt medgi-
vande.
Guds omedelbarhet så att Kristi blod och kropp är min kropp
och mitt blod är alltså själens omedelbara liv och näring, som
vi kan få åtnjuta när som helst. Med detta åtnjutande följer många
välsignelser. Stor renhet i levernet, en stor trohet i att öva sig att
leva i denna omedelbarhet och i att rikta den inre blicken på Kristus.
Man skall alltid göra detta milt, ödmjukt och kärleksfullt, utan att ge
efter för någon som helst upphetsning eller oro. Glöm inte att
andliga former av upphetsning är lika onödiga liksom förstås religiös
oro för ens frälsning. Både oro och upphetsning är former av missnöje
med Gud.
Vi måste akta särskilt noga på att denna inre blick på Kristi kropp i vår
egen kropp föregår alla våra yttre manipulationer av ord eller ting, så att
denna inre blick ledsagar allt vi gör. Eftersom det behövs tid och mycket
ödmjuk enkelhet för att förvärva denna vana, får man inte bli missmodig,
när man ofta brister däri. En vana uppstår endast med ödmjukhet, men
när den väl är där, går allt med lätthet. Att Jesus är oss är det enklaste av
allt men det sker endast med ödmjukhetens nåd.
Är det inte rätt att hjärtat, som ger kroppen liv och som
härskar över de övriga lemmarna, är det första och sista att älska
och vara Kristus? Både när det gäller att börja och att avsluta
våra handlingar i all livets aktivitet överhuvud? Det är i hjärtat som vi
skall vara omsorgsfulla med att åstadkomma denna lilla inre blick. Det
skall ske okonstlat, som vi redan har sagt, utan någon mental eller
kroppslig anspänning. Det finns inget "bita ihop och få det gjort" över
detta.
Det är lämpligt, att de som börjar leva med denna omedelbarhetens
enkelhet bildar några få ord i det inre som t.ex.: "Jesus Kristus, ditt blod
och din kropp, här och nu." Eller "Min Gud, jag är helt din." Eller "Fader
vår!" Eller "Kärlekens Gud, jag älskar dig av hela mitt hjärta." Eller
"Herre, omskapa mig efter ditt hjärta!" Eller några andra ord som
kärleken inger för ögonblicket.
Men man får ge akt på att anden inte blir förströdd och återvänder till det
skapade, man måste hålla den fästad vid Kristus enbart, Han som är vårt
liv. När vi ser att vi blir ansatta och drivna av viljan, ser vi till att
återvänder och förblir hos Gud. Ingen annan plats är verklig.
Om man troget lever i och för denna Kristi kropps och blods
omedelbarhet, även om det är en smula svårt i början, har det på ett
hemlighetsfullt sätt underbara verkningar i själen. Det drar Andens nåd
i överflöd till själen och leder oss omärkligt till denna enkla blick, till
detta kärleksfulla skådande av Guds omedelbahet. Detta är det utan
jämförelse lättaste och mest fruktbara sättet att leva.
Jag ber er att lägga märke till att för att komma till detta till-
stånd förutsätts ingen teologisk kunskap, ingen doktrin, ingen andlig
övning, ingen späkning av något slag. Det är omöjligt att en själ
som försöker kontrollera det andliga livet med vilja eller kognitiv
ansträngning skulle kunna njuta denna Kristi omedelbarhet. För att vara
förenad med Gud måste man helt och hållet lämna den skapade
religionen. Den är bara mer värld, mer overklighet.
Nackdelarna med att leva i Guds omedelbarhet är bristen på framgång i
världen och ett rykte som en förlorare, en nolla, en värdelös individ.
Fördelarna av att leva i Guds omedelbarhet är dock flera. Tron blir mer
levande och verksam i livets alla situationer, särskilt i nödens stund. Stor
nåd ges åt oss i frestelser och i det nödvändiga umgänget med andra
människor i manipulationen av det skapade. Själen, som genom
omedelbarheten blir van att uppliva tron i alla situationer, ser och känner
nämligen genom en enkel påminnelse att Kristus är närvarande liv. Med
lätthet åkallar vi Honom på ett verksamt sätt och får det vi har behov
av just då.
Man kan säga att vi i omedelbarheten äger något som närmar sig de
saligas tillstånd mitt i vardagen. Ju mer vi går framåt med Kristus
levande i oss, desto mer naturlig blir vår tro och till slut blir den så
påtaglig att vi liksom kan säga: Jag tror inte mer, utan jag ser.
Guds omedelbarhet styrker oss i hoppet. Vårt hopp växer i proportion till
vår samvaro med Kristus levande inom oss. I den mån som vår tro genom
omedelbarheten tränger in i den Uppståndnes hemligheter, upptäcker vi
en skönhet, som oändligt övergår de vackraste landskapen eller de
vackraste människorna vi någonsin möter.
Genom omedelbarhetens nåd växer vårt hopp och tilltar i kraft.
Härligheten hos det goda i Kristi direkta närvaro här, ger oss tillförsikt
inför döden och resan hem. Omedelbarheten inger den personliga viljan
en insikt om sin fåfänglighet och skänker en nyttig ringaktning för det
skapade. Istället blir Kristi direkta närvaro en helig kärlekseld inom oss.
Vi är alltid de facto hos en Gud som faktiskt till sitt väsen är en för-
tärande eld och låter allt som är i strid med honom återgå till
stoft. Och då vi blivit upptända på ett sådant sätt, kan vi
inte leva annat än i sin Guds omedelbarhet, en omedelbarhet som tänder en
brinnande låga som stillsamt lever i vårt hjärta.
Genom att leva i Guds omedelbarhet och genom denna inre blick
lär själen sig att umgås så förtroligt och innerligt med Kristus i oss.
Nästan hela vårt liv blir till ständiga osynliga inre akter av kärlek,
tillbedjan, förtröstan, tacksägelse. Ibland blir Kristus och vi själva till
en enda akt, som inte upphör, ty Han fortsätter alltid att ständigt ge denna
gudomliga omedelbarhet åt var och en av oss utan all urskiljning.
Jag vet, att man finner få kristna som medger detta generösa givande från
Gud, man vill sätta alla sorters villkor för Gud och gärna döma själv i saken.
Men det är en nåd som Gud ger åt all själar eftersom Han redan före tidens början
dog för oss och frälste oss alla. Denna enkla blick av omedelbar nåd är en gåva från
Givmildheten själv och inga skapade villkor berör den det minsta.
Men till tröst för dem, som inte klarar att ta emot en sådan enkel nåd och inte orkar
ägna sig åt denna omedelbarhet, vill jag säga, att vi till slut alltid kan lita på Gud,
trots våra svårigheter. Kristi liv för alla är att leva i Guds omedelbarhet.
Är du medveten om att dessa upplevelser jesus hade kristna har ej är våran skapare!! sådant går idag att medvetligör sig undersöka sig fram till: jag själv upplevde både gud och djävul demoner och änglar i upplevelser jag ej valde under många år, efter att jag lyckades frigöra mig ifrån upplevelserna började jag bevisa sådant vara lögn upplevelser och ej våra skapare titta in på min facebook sida och ta del av det jag kommit fram till mvh en evig bror Veijo Impola
SvaraRadera