fredag 10 januari 2014

Livet vi fått




Vi har alla fått ett liv. Vad är det för liv? Många tycker att det är upp till var och en att avgöra. Ingen ska tala om det för oss. Fåfängliga frihet där ! Vi ser varje dag vart den leder !

Livet vi fått är Sonens liv. Det är givet åt alla människor och det har inte blivit sagt varför de fått det. Några förstår att livet inte är deras enskilda tillhörighet. På något intuitivt sätt förstår dessa att livet ää en gåva, som givits dem för att leva Sonens liv - och så lever de också; andra åter låtsas inte förstå livets ändamål och deltar inte i det gemensamma arbetet. De satsar på sin egen världsliga person. Det här är mitt liv ! Jag gör vad jag vill ! Wow så fri jag är....

Och de människor som arbetar på det gemensamma livet i Kristus, återförenar sig med livets källa. De erfar frid, glädje, styrka, medkänsla med alla levande. Medan de, som inte arbetar på denna frid och glädje, går förlustiga om det verkliga livet. Jesus säger (Matth. 25: 31-46), vari människosonens tjänst består och vad belöningen blir för denna tjänst. Han låter människosonen tala som en konung: Kom ni min Faders välsignade och ta hans rike i besittning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar