torsdag 23 januari 2014

Omedelbarhetens nåd 3




Den som lever i omedelbarhetens nåd känner nästan ständigt sin ande 
upplyft  i lättsam tro, och det är oss nog. Det är det vi kallar Guds aktuella 
omedelbarhet, vilken innefattar  alla de andra slagen av  omedelbarhet 
och mycket mer. Så lever vi nu som om det inte fanns mer än Gud och vi i 
hela världen, vi samtalar överallt med Gud, ber honom om det vi behöver 
och gläder oss utan uppehåll med honom på alla möjliga sätt. 

Man bör dock veta att detta samtal med Gud äger rum i sjä- 
lens innersta djup, det är där som själen talar med Gud, hjärta 
vid hjärta, och det är alltid i en stor och djup frid som hon 
njuter i Gud. Allt det som händer utanför betyder inte mer för 
själen än en halmeld, som slocknar så snart den flammar upp 
och nästan aldrig stör det hennes inre frid. 

Att leva i Guds omedelbarhet är att vända sin ande till Gud eller 
att minnas Gud såsom närvarande i oss. Detta kan man göra 
med hjälp av inbillningsförmågan eller förståndet.  För att återvända till 
vad vi sade om Guds omedelbarhet, vill jag  tillägga att denna milda och 
kärleksfulla blick på Gud omärkligt  tänder liksom en gudomlig eld i 
själen, som  kommer henne att flamma  upp i kärlek till Gud så häftigt, att 
hon är tvungen att utföra åtskilliga yttre handlingar för att dämpa och 
distrahera den, man ses ju som tokig annars ! 

Man skulle till och med bli förvånad, om man fick veta vad 
själen ibland säger till Gud, som tycks finna så mycket behag i 
dessa samtal, att vi tillåter själen allt, om hon bara alltid vill 
vara hos honom i sitt innersta. Liksom om vi fruktade, att hon 
skulle återvända till det skapade, sörjer vi för att hon har allt 
vad hon kan önska sig. Det gör vi så väl, att hon ofta inom sig 
finner en mycket välsmakande och utsökt näring helt i sin smak. 
Detta har hon inte önskat eller sökt skaffa sig själv på något 
sätt; hon själv har inte bidragit med något annat än sitt medgi- 
vande. 

Guds omedelbarhet så att  Kristi blod och kropp är min kropp 
och  mitt blod är alltså själens omedelbara liv och näring, som 
vi kan få åtnjuta när som helst. Med detta åtnjutande följer många
välsignelser. Stor renhet i levernet, en stor trohet i att öva sig att 
leva i denna omedelbarhet och i att rikta den inre blicken på Kristus. 
Man skall alltid göra detta milt, ödmjukt och kärleksfullt, utan att ge 
efter för någon som helst upphetsning eller oro. Glöm inte att
andliga former av upphetsning är lika onödiga liksom förstås religiös
oro för ens frälsning. Både oro och upphetsning är former av missnöje 
med Gud.  

Vi måste akta särskilt noga på att denna inre blick på Kristi kropp i vår
egen kropp föregår alla våra yttre manipulationer av ord eller ting, så att 
denna inre blick ledsagar allt vi gör. Eftersom det behövs tid och mycket 
ödmjuk enkelhet för att förvärva denna vana, får man inte bli missmodig, 
när man ofta brister däri. En vana uppstår endast med ödmjukhet, men 
när den väl är där, går allt med lätthet. Att Jesus är oss är det enklaste av 
allt men det sker endast med ödmjukhetens nåd.

Är det inte rätt att hjärtat, som ger kroppen liv och som 
härskar över de övriga lemmarna, är det första och sista att älska 
och vara Kristus? Både när det gäller att börja och att avsluta 
våra handlingar i all livets aktivitet överhuvud? Det är i hjärtat som vi 
skall vara omsorgsfulla med att åstadkomma denna lilla inre blick. Det 
skall ske okonstlat, som vi redan har sagt, utan någon mental eller 
kroppslig anspänning. Det finns inget "bita ihop och få det gjort" över 
detta.  

Det är lämpligt, att de som börjar leva med denna omedelbarhetens 
enkelhet bildar några få ord i det inre som t.ex.: "Jesus Kristus, ditt blod 
och din kropp, här och nu." Eller "Min Gud, jag är helt din." Eller "Fader 
vår!"  Eller "Kärlekens Gud, jag älskar dig av hela mitt hjärta." Eller 
"Herre, omskapa mig efter ditt hjärta!" Eller några andra ord som 
kärleken inger för ögonblicket. 

Men man får ge akt på att anden inte blir förströdd och återvänder till det 
skapade, man måste hålla den fästad vid Kristus enbart, Han som är vårt 
liv. När vi ser att vi blir ansatta och drivna av  viljan, ser vi till att 
återvänder och förblir hos Gud. Ingen annan plats är verklig.

Om man troget lever i och för denna Kristi kropps och blods 
omedelbarhet, även om det är en smula svårt i början, har det på ett 
hemlighetsfullt  sätt underbara verkningar i själen. Det drar Andens nåd 
i överflöd till själen och leder oss omärkligt till denna enkla blick, till 
detta kärleksfulla skådande av Guds omedelbahet. Detta är det utan 
jämförelse lättaste och mest fruktbara sättet att leva. 

Jag ber er att lägga märke till att för att komma till detta till- 
stånd förutsätts ingen teologisk kunskap, ingen doktrin, ingen andlig 
övning, ingen späkning av något slag. Det är omöjligt att en själ 
som försöker kontrollera det andliga livet med vilja eller kognitiv 
ansträngning skulle kunna njuta denna Kristi omedelbarhet. För att vara 
förenad med Gud måste man helt och hållet lämna den skapade 
religionen. Den är bara mer värld, mer overklighet. 

Nackdelarna med att leva i Guds omedelbarhet är bristen på framgång i 
världen och ett rykte som en förlorare, en nolla, en värdelös individ. 
Fördelarna av att leva i Guds omedelbarhet är dock flera. Tron blir mer 
levande och verksam i livets alla situationer, särskilt i nödens stund. Stor 
nåd ges åt oss i frestelser och i det nödvändiga umgänget med andra 
människor i manipulationen av det skapade. Själen, som genom 
omedelbarheten blir van att uppliva tron i alla situationer, ser och känner 
nämligen genom en enkel påminnelse att Kristus är närvarande liv. Med 
lätthet åkallar vi Honom på ett verksamt sätt och får det vi har behov 
av just då. 

Man kan säga att vi i omedelbarheten äger något som närmar sig de 
saligas tillstånd mitt i vardagen. Ju mer vi går framåt med Kristus 
levande i oss, desto mer naturlig blir vår tro och till slut blir den så 
påtaglig att vi liksom kan säga: Jag tror inte mer, utan jag ser.

Guds omedelbarhet styrker oss i hoppet. Vårt hopp växer i proportion till 
vår samvaro med Kristus levande inom oss. I den mån som vår tro genom 
omedelbarheten tränger in i den Uppståndnes hemligheter, upptäcker vi 
en skönhet, som oändligt övergår de vackraste landskapen eller de 
vackraste människorna vi någonsin möter.

Genom omedelbarhetens nåd växer vårt hopp och tilltar i kraft. 
Härligheten hos det goda i Kristi direkta närvaro här, ger oss tillförsikt 
inför döden och resan hem. Omedelbarheten inger den personliga viljan 
en insikt om sin fåfänglighet och skänker en nyttig ringaktning för det 
skapade. Istället blir Kristi direkta närvaro en helig kärlekseld inom oss. 
Vi är alltid de facto hos en Gud som faktiskt till sitt väsen är en för-
tärande eld och låter allt som är i strid med honom återgå till 
stoft. Och då vi blivit upptända på ett sådant sätt, kan vi
inte leva annat än i sin Guds omedelbarhet, en omedelbarhet som tänder en 
brinnande låga som stillsamt lever i vårt hjärta.

Genom att leva i Guds omedelbarhet och genom denna inre blick 
lär själen sig att umgås så förtroligt och innerligt med Kristus i oss.
Nästan hela vårt liv blir till ständiga osynliga inre akter av kärlek, 
tillbedjan, förtröstan, tacksägelse. Ibland blir Kristus och vi själva till 
en enda akt, som inte upphör, ty Han fortsätter alltid att ständigt ge denna 
gudomliga omedelbarhet åt var och en av oss utan all urskiljning. 

Jag vet, att man finner få kristna som medger detta generösa givande från
Gud, man vill sätta alla sorters villkor för Gud och gärna döma själv i saken.
Men det är en nåd som Gud ger åt all själar eftersom Han redan före tidens början
dog för oss och frälste oss alla. Denna enkla blick av omedelbar nåd är en gåva från 
Givmildheten själv och inga skapade villkor berör den det minsta.

Men till tröst för dem, som inte klarar att ta emot en sådan enkel nåd och inte orkar
ägna sig åt denna omedelbarhet, vill jag säga, att vi till slut alltid kan lita på Gud, 
trots våra svårigheter. Kristi liv för alla är att leva i Guds omedelbarhet.

1 kommentar:

  1. Är du medveten om att dessa upplevelser jesus hade kristna har ej är våran skapare!! sådant går idag att medvetligör sig undersöka sig fram till: jag själv upplevde både gud och djävul demoner och änglar i upplevelser jag ej valde under många år, efter att jag lyckades frigöra mig ifrån upplevelserna började jag bevisa sådant vara lögn upplevelser och ej våra skapare titta in på min facebook sida och ta del av det jag kommit fram till mvh en evig bror Veijo Impola

    SvaraRadera